hits

Publisert 23.07.2018, kl. 14:32 - Ragnfrid tipser

hvordan bli mer organisert i hverdagen

Hei p dere og god mandag. Har dere hatt en strlende dag s langt? Selv har jeg brukt morgentimene mine p lese de nyeste blogginnleggene til de aller fleste bloggerne jeg flger, og samtidig klart proppe i meg litt frokost. Rene multitaskeren i dag jeg. Haha! 😜N som juli snart er over, og august mned er rett rundt hjrnet - tiden p ret hvor de aller fleste av oss skal tilbake p skolebenken, tenkte jeg det kunne vre interessant dele noen tips til hvordan dere kan bli litt mer organiserte i hverdagen deres. Mye fordi mange av oss, inkludert meg selv, opplever, eller i det minste fler at livet til tider er et eneste stort kaos. Og at tiden iblant ikke strekker til, til gjre de sm tingene - som vaske og rydde hjem, til henge opp jakken som du plmet p sofaen for en uke siden. Eller bare det gjre de tingene du har utsatt og utsatt og utsatt, som virker helt umulig f gjort. Hper disse tipsene vil gjre like mye nytte for dere, som de har gjort for meg.



11 enkle steg til hvordan du kan bli mer organisert i hverdagen 💁🏼

1. Nr du er ute og handler, spr deg selv: trenger jeg dette? og/eller liker jeg dette?. Forsikre deg gjerne tre ganger om enten det ene eller det andre. Hvis ikke er det bare la det vre. Du nsker ikke akkurat klr liggende rundt hjemme, som du aldri kommer til   bruke uansett - alle plagg du har hjemme, burde vre noe du med sikkerhet kommer til bruke, ofte og med selvsikkerhet. Alle tingene du eier m ha en mening bak seg. med det mener jeg selvflgelig ikke at du skal slutte handle inn dekor til hjemmet ditt - ting som fr deg i godt humr. Jeg mener bare at det ikke er ndvendig bruke masse penger p ting du allerede har, ting du egentlig ikke kommer til bruke, og i hvert fall ikke ting du ikke har plass til. Handle med fornuft!

2. Har du ett minutt til overs, ikke bare sitt der, gjr noe - og gjr det N. Heng kpen tilbake p plassen sin, ikke bare heng den over stolen nr du kommer inn dren. Benytt det ne minuttet til gjre noe produktivt. Ting som skylle kaffekoppen etter du har drukket ferdig morgenkaffen. Det er ikke s vanskelig. Dessuten vil du fort legge merke til hvor ryddig ting forblir nr du benytter deg av denne tommelfingerregelen. Selv mener jeg at den beste mten benytte seg av dette p, er ved besvare mail - g gjennom e-posten din, les gjennom de viktigste mailene, kast det du ikke trenger ha. Det kan selvflgelig ta litt lenger enn ett minutt, men etterp vil du vre s glad for at du gjorde det. Selv hater jeg nr innboksen hoper seg opp, s har jeg tid, fr jeg det unnagjort. 

3. De mest organiserte menneskene jeg kjenner har faste plasser for alt de eier. Noe jeg tenker er kjempesmart, fordi da vet du hvor absolutt alt du har ligger hen, og kan ikke lenger klage over at du ikke finner bilnklene eller lommeboken. S har du en ledig dag i nrmeste framtid, rder jeg deg virkelig til endevende rom for rom, og virkelig gjre en innsats for gjre hjemmet hakket mer ryddig for deg selv. Dette gjelder ogs viktige dokumenter; pass, fdselsattester, vitneml ogs videre. Har du alt dette samlet p ett sted, hvor du er garantert finne det igjen, vil du gjre hverdagen s mye enlere for deg selv. Prosessen er kanskje en god dose slitsom og en smule kjedelig, men det vil absolutt vre verdt det nr du er ferdig. Men igjen er det ogs viktig huske p og legge tingene tilbake p akkurat samme sted etterp, hvis ikke var denne dagen rimelig bortkastet. 

4. Gjr alt digitalt. Dette har du nok sikkert hrt mange ganger fr, men det skader ikke bli gjentatt; lag en konto for alt du trenger p nett, betal regningene dine p nett. Det smarteste er vel om du lager deg en mappe i bokmerkeraden som du kaller regninger eller noe, og samler alle viktige lenker her, s du lett har adgang til dem. Jeg foreslr ogs at du oppretter avtale giroer, dersom du er en person som lett glemmer betale regninger innen forfall, fordi da betales regningene av seg selv, ogs er det bare opp til deg om du nsker et varsel fr pengene blir trukket. I hvert fall opprett e-fakturaer p alt du fr til. Da slipper du nemlig  mtte betale de 50 Kronene ekstra i fakturagebyr. 50 Kr her og 50Kr der, blir fort mange penger til slutt. 

5. Ha en fast dag i uken der du setter deg ned og planlegger den kommende ukens gjreml. Hjemme hos meg har vi for eksempel fredag som fast rydde- og vaskedag. Men bor du i et strre hus, eller en leilighet som er strre enn min, kan det vre lurt bestemme seg for hvilke dager man gjennomgr de forskjellige rommene p, og om du skal ta for deg hele rommet, eller bare deler av det, og heller ha en ordentlig rengjring p sndag for eksempel. Det kan ogs vre lurt tenke ut middager til de forskjellige ukedagene. Det sparer deg bde for tid og penger, noe som kommer deg godt i lengden. 

6. Fr du gr og legger deg om kvelden, rder jeg deg til ta en titt innom e-posten din og slette alle ubesvarte mail, slik at det slippet hope seg opp, samt logge deg inn p nettbanken og sjekke kontoutskriftene dine, slik at du fr god oversikt over hva du har rutte med i morgen. Gjr dette til en rutine, og du vil oppleve mindre stress i hverdagen. 

7. Meld deg av nyhetsbrev og andre unskede mail. Start gjerne i dag! Dette kan du gjre p en veldig enkel mte, ved scrolle helt nederst p det aktuelle nyhetsbrevet. Klikk deretter p linken der det str Meld deg av nyhetsbrevet her, eller Unsubscribe. Ved enkelte tilfeller spr ogs innboksen din om du vil slette alle andre mailer fra denne avsenderen, i samme slengen, og vipps s har plutselig innboksen din halvert seg med 500 mail. Yey! Er det ikke herlig?

8. Kjp deg en almanakk! Dette m vre noe av det smarteste jeg har gjort i hele min eksistens. Ikke bare hjelper det deg holde styr p avtaler, men det gir deg ogs en mulighet til ha oversikt over regningene dine og nr de m betales. Selv noterer jeg ned alt fra vakter jeg har p jobb, avtaler, forfall p diverse regninger, premierer p forskjellige filmer og serier jeg har lyst til f med meg, for ikke glemme husarbeid og nr det skal utfres. Jeg tror ikke det finnes en ting jeg ikke noterer i almanakken min. Og for deg som gr p skole m jo dette vre ypperlig! Bare forestill deg hvor deilig det er ha full kontroll p alle innleveringsfrister og forelesninger. Elsk!

9. Lag handlelister. Det kjedeligste jeg vet om, er de gangene jeg er i butikken og handler, men oppdager at jeg har glemt halvparten av det jeg egentlig skulle ha, idet jeg har kommet inn dren hjemme. S her i hus har vi lrt oss lage handlelister. Ikke bare fordi vi er en smule glemske, men fordi det er veldig praktisk. Da slipper vi kjpe mye undvendig p impuls. 

10. For deg som bruker bilen mye i hverdagen, og kanskje ogs bruker den som et lunsjrom fra tid til annen, er en super, og ikke minst smart id ha noen tomme breposer liggende i bagasjerommet, eller hanskerommet. Alt ettersom hva som er mest praktisk for deg. Planen er bruke disse breposene til sppelposer, som du tar med deg ut og kaster nr de er full. Og p 1-2-3 har du en mye mer ryddig bil. 

11. Dette skal jeg ikke snakke for nyt om, for nr sant skal sies kan jeg bli betraktelig mye bedre p akkurat dette punktet selv. Men om du, som meg, har kilovis med skittenty i dunkene dine, kan det vre smart kjre en maskin med klesvask hver dag. Da risikerer du ikke at det hoper seg opp, og du slipper la det henge over deg som nok et annet stressmoment. 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Din kommentar:
Navn:
E-post:
URL: