hvordan bli mer organisert i hverdagen

Hei på dere og god mandag. Har dere hatt en strålende dag så langt? Selv har jeg brukt morgentimene mine på å lese de nyeste blogginnleggene til de aller fleste bloggerne jeg følger, og samtidig klart å proppe i meg litt frokost. Rene multitaskeren i dag jeg. Haha! 😜Nå som juli snart er over, og august måned er rett rundt hjørnet – tiden på året hvor de aller fleste av oss skal tilbake på skolebenken, tenkte jeg det kunne være interessant å dele noen tips til hvordan dere kan bli litt mer organiserte i hverdagen deres. Mye fordi mange av oss, inkludert meg selv, opplever, eller i det minste føler at livet til tider er et eneste stort kaos. Og at tiden iblant ikke strekker til, til å gjøre de små tingene – som å vaske og rydde hjem, til å henge opp jakken som du pælmet på sofaen for en uke siden. Eller bare det å gjøre de tingene du har utsatt og utsatt og utsatt, som virker helt umulig å få gjort. Håper disse tipsene vil gjøre like mye nytte for dere, som de har gjort for meg.


11 enkle steg til hvordan du kan bli mer organisert i hverdagen 💁🏼

1. Når du er ute og handler, spør deg selv: «trenger jeg dette?» og/eller «liker jeg dette?». Forsikre deg gjerne tre ganger om enten det ene eller det andre. Hvis ikke er det bare å la det være. Du ønsker ikke akkurat klær liggende rundt hjemme, som du aldri kommer til å  bruke uansett – alle plagg du har hjemme, burde være noe du med sikkerhet kommer til å bruke, ofte og med selvsikkerhet. Alle tingene du eier må ha en mening bak seg. med det mener jeg selvfølgelig ikke at du skal slutte å handle inn dekor til hjemmet ditt – ting som får deg i godt humør. Jeg mener bare at det ikke er nødvendig å bruke masse penger på ting du allerede har, ting du egentlig ikke kommer til å bruke, og i hvert fall ikke ting du ikke har plass til. Handle med fornuft!

2. Har du ett minutt til overs, ikke bare sitt der, gjør noe – og gjør det NÅ. Heng kåpen tilbake på plassen sin, ikke bare heng den over stolen når du kommer inn døren. Benytt det éne minuttet til å gjøre noe produktivt. Ting som å skylle kaffekoppen etter du har drukket ferdig morgenkaffen. Det er ikke så vanskelig. Dessuten vil du fort legge merke til hvor ryddig ting forblir når du benytter deg av denne tommelfingerregelen. Selv mener jeg at den beste måten å benytte seg av dette på, er ved å besvare mail – gå gjennom e-posten din, les gjennom de viktigste mailene, kast det du ikke trenger å ha. Det kan selvfølgelig ta litt lenger enn ett minutt, men etterpå vil du være så glad for at du gjorde det. Selv hater jeg når innboksen hoper seg opp, så har jeg tid, får jeg det unnagjort. 

3. De mest organiserte menneskene jeg kjenner har faste plasser for alt de eier. Noe jeg tenker er kjempesmart, fordi da vet du hvor absolutt alt du har ligger hen, og kan ikke lenger klage over at du ikke finner bilnøklene eller lommeboken. Så har du en ledig dag i nærmeste framtid, råder jeg deg virkelig til å endevende rom for rom, og virkelig gjøre en innsats for å gjøre hjemmet hakket mer ryddig for deg selv. Dette gjelder også viktige dokumenter; pass, fødselsattester, vitnemål også videre. Har du alt dette samlet på ett sted, hvor du er garantert å finne det igjen, vil du gjøre hverdagen så mye enlere for deg selv. Prosessen er kanskje en god dose slitsom og en smule kjedelig, men det vil absolutt være verdt det når du er ferdig. Men igjen er det også viktig å huske på og legge tingene tilbake på akkurat samme sted etterpå, hvis ikke var denne dagen rimelig bortkastet. 

4. Gjør alt digitalt. Dette har du nok sikkert hørt mange ganger før, men det skader ikke å bli gjentatt; lag en konto for alt du trenger på nett, betal regningene dine på nett. Det smarteste er vel om du lager deg en mappe i bokmerkeraden som du kaller «regninger» eller noe, og samler alle viktige lenker her, så du lett har adgang til dem. Jeg foreslår også at du oppretter avtale giroer, dersom du er en person som lett glemmer å betale regninger innen forfall, fordi da betales regningene av seg selv, også er det bare opp til deg om du ønsker et varsel før pengene blir trukket. I hvert fall opprett e-fakturaer på alt du får til. Da slipper du nemlig å måtte betale de 50 Kronene ekstra i fakturagebyr. 50 Kr her og 50Kr der, blir fort mange penger til slutt. 

5. Ha en fast dag i uken der du setter deg ned og planlegger den kommende ukens gjøremål. Hjemme hos meg har vi for eksempel fredag som fast rydde- og vaskedag. Men bor du i et større hus, eller en leilighet som er større enn min, kan det være lurt å bestemme seg for hvilke dager man gjennomgår de forskjellige rommene på, og om du skal ta for deg hele rommet, eller bare deler av det, og heller ha en ordentlig rengjøring på søndag for eksempel. Det kan også være lurt å tenke ut middager til de forskjellige ukedagene. Det sparer deg både for tid og penger, noe som kommer deg godt i lengden. 

6. Før du går og legger deg om kvelden, råder jeg deg til å ta en titt innom e-posten din og slette alle ubesvarte mail, slik at det slippet å hope seg opp, samt logge deg inn på nettbanken og sjekke kontoutskriftene dine, slik at du får god oversikt over hva du har å rutte med i morgen. Gjør dette til en rutine, og du vil oppleve mindre stress i hverdagen. 

7. Meld deg av nyhetsbrev og andre uønskede mail. Start gjerne i dag! Dette kan du gjøre på en veldig enkel måte, ved å scrolle helt nederst på det aktuelle nyhetsbrevet. Klikk deretter på linken der det står «Meld deg av nyhetsbrevet her», eller «Unsubscribe». Ved enkelte tilfeller spør også innboksen din om du vil slette alle andre mailer fra denne avsenderen, i samme slengen, og vipps så har plutselig innboksen din halvert seg med 500 mail. Yey! Er det ikke herlig?

8. Kjøp deg en almanakk! Dette må være noe av det smarteste jeg har gjort i hele min eksistens. Ikke bare hjelper det deg å holde styr på avtaler, men det gir deg også en mulighet til å ha oversikt over regningene dine og når de må betales. Selv noterer jeg ned alt fra vakter jeg har på jobb, avtaler, forfall på diverse regninger, premierer på forskjellige filmer og serier jeg har lyst til å få med meg, for ikke å glemme husarbeid og når det skal utføres. Jeg tror ikke det finnes en ting jeg ikke noterer i almanakken min. Og for deg som går på skole må jo dette være ypperlig! Bare forestill deg hvor deilig det er å ha full kontroll på alle innleveringsfrister og forelesninger. Elsk!

9. Lag handlelister. Det kjedeligste jeg vet om, er de gangene jeg er i butikken og handler, men oppdager at jeg har glemt halvparten av det jeg egentlig skulle ha, idet jeg har kommet inn døren hjemme. Så her i hus har vi lært oss å lage handlelister. Ikke bare fordi vi er en smule glemske, men fordi det er veldig praktisk. Da slipper vi å kjøpe mye unødvendig på impuls. 

10. For deg som bruker bilen mye i hverdagen, og kanskje også bruker den som et lunsjrom fra tid til annen, er en super, og ikke minst smart idé å ha noen tomme bæreposer liggende i bagasjerommet, eller hanskerommet. Alt ettersom hva som er mest praktisk for deg. Planen er å bruke disse bæreposene til søppelposer, som du tar med deg ut og kaster når de er full. Og på 1-2-3 har du en mye mer ryddig bil. 

11. Dette skal jeg ikke snakke for nøyt om, for når sant skal sies kan jeg bli betraktelig mye bedre på akkurat dette punktet selv. Men om du, som meg, har kilovis med skittentøy i dunkene dine, kan det være smart å kjøre en maskin med klesvask hver dag. Da risikerer du ikke at det hoper seg opp, og du slipper å la det henge over deg som nok et annet stressmoment. 

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg